Hij werd in de muziek geïntroduceerd en hiertoe geïnspireerd door zijn vader, Sergio Moreira (die o.a. pianolessen gaf). Hij studeerde solfège en harmonieleer bij Juan Andrés Sans Moreira en leerde dirigeren bij Pablo Castellanos.
Hij debuteerde op zijn 8e jaar met een concerto van Vivaldi voor 2 violisten.
David Moreira is een breed opgeleide muzikant.
David Moreira
Tussen 1976 en 1997 was hij,na een aantal audities, lid van diverse “Orquestas Juveniles”in Venezuela”. Hij werd lid o.a. van zowel het jongerenorkest van Caracas als het symfonie orkest “Simón Bolívar”. Tussen 1988 en 1998 was hij lid van een ensemble dat zich wijdde aan het uitvoeren van renaissance- en barokke muziekstijlen. Hij toerde met dit ensemble door de V.S., Zuid-Amerika en Europa. Ze wonnen enkele prijzen voor hun uitgebrachte CD’s.
Binnen Salsa trad hij op als basspeler in o.a. de groep “La Banda Sigilosa”.
Binnen flamenco is hij vooral te horen als violist. In Venezuela werkte hij in alle grotere flamencoscholen in Caracas. Hij trad op met o.a. flamencodanseres Carmela Greco, Domingo Ortega en Adrián Galia. Op enig moment is hij vanuit Venezuela verhuisd naar Madrid; hij zocht zijn toekomst binnen flamenco en dan was Venezuela een lastige woonplaats.
Hij concentreerde zich op flamenco en trad met een groot aantal artiesten op, zoals Adrián Galia, Rafaela Carrasco, Domingo Ortega, Cristóbal Reyes, Lola Greco, Carmela Greco, “La Truco”, Ángel Muñoz, Rafael Amargo, Pilar Ogalla, Juan Ogalla, Inmaculada Ortega, Antonio Canales en “La Tati”. Hij werkte daarnaast ook met de danscompanies van o.a. Juan Andrés Maya, het “Nuevo Ballet Español”, Rafael Amargo en Lola Greco.
David Moreira treedt op in Casa Patas in Madrid
In 2000 deed “La Truco” mee aan een choreografie wedstrijd waarbij David Moreira de muziek componeerde.
Hij componeerde de – voor een MAX award genomineerde – muziek bij de voorstelling van “La Tati” genaamd “La casa de Bernarda Alba”. Hij werkte ook met El Barrio.