|
Paco Sánchez
Nnaam: |
Paco Sánchez |
Geboren: |
In 1946 in Dos Hermanas (Sevilla) |
Paco Sánchez kwam in flamenco terecht via zijn fotografie.
Hij werd in 1946 geboren in Dos Hermanas.
In de jaren 60 begon hij te werken bij een radiostation (Radio Valme, een kerkelijke zender). Hij draaide muziek maar werd er ook op uitgestuurd om reportages ter plaatse te maken. Hij werd o.a. ingezet om voetbalwedstrijden en muziekfestivals op de radio te verslaan
en vervolgens begon hij ook met het maken van foto’s.

Paco Sánchez in het Teatro Lope de Vega (www.elartedevivirelflamenco.com) |
Op die manier ontstond later, halverwege de jaren 70, zijn passie voor flamencofotografie.
Hij had op enig moment een populair nachtelijk radioprogramma “de Paco Sánchez Show”.
In die tijd drukte hij ook een persoonlijk stempel op de zender Canal Sur. Door de emotie die door flamenco overgebracht wordt, werd hij geraakt en besloot hij zich vervolgens toe te leggen op flamenco. Het moment dat dit gebeurde kon hij zich nog herinneren; toen hij een festival bezocht in Pueblo de Cazalla (Sevilla) en luisterde naar Diego Clavel en José Menese.
Hij bestudeerde flamenco en dook in die wereld waarin hij vervolgens ook erg veel meemaakte. |
Na verloop van jaren begon hij ook zijn gemaakte foto’s te exposeren.
Hij bezocht alle belangrijke festivals, concerten en recitals. Hij fotografeerde portretten in zijn eigen studio (vnl. in kleur) en “live” tijdens concerten, vnl. in zwart-wit.
Vroeger gebruikte hij steeds twee camera’s; een met een kleurenrolletje en een met zwart-wit. De laatste jaren is hij, zoals zovelen, overgestapt op het digitaal fotograferen en gebruikt hij diverse lenzen.
Zijn voorkeur om te fotograferen ligt duidelijk bij het registreren van liveoptredens. Tegenwoordig vindt hij het wel steeds lastiger om zijn werk te kunnen doen. De organisaties van de grotere festivals stellen de fotografen steeds vaker slechts enkele minuten aan het begin van een optreden in de gelegenheid om te fotograferen. Dat mag voldoende zijn om foto’s te maken voor de krant van morgen, maar als je, zoals Paco, kunstzinnig wenst te fotograferen is dat veel te weinig tijd.
Hij houdt ervan om details te laten zien. Dus ook foto’s van alleen voeten of handen bijvoorbeeld.
Hij probeert bij studiofotografie altijd het moment te pakken dat de artiest recht in de camera kijkt zodat de toeschouwer van zijn foto’s steeds het gevoel heeft dat de artiest je aankijkt en verbinding maakt. |

José Luís Ortíz Nuevo presenteert het boek "Nueva Savia del Flamenco" van Paco Sánchez
|
Desgevraagd vond hij de moeilijkste artiest om te fotograferen Camarón de la Isla. Er was bij Camarón een groot verschil tussen zijn uiterlijk als hij zong of niet zong. Paco wilde echter niet een foto afdrukken waarop de zanger er lelijk uitzag, zelfs niet als het een spectaculaire foto opleverde; iets wat relatief makkelijk is bij flamencofotografie.
Hoewel hij dus geregeld exposeert zou hij m.n. dát graag nog veel vaker, en internationaler, willen doen. Hij heeft eigenlijk daarnaast geen grote uitdagingen meer. Hij heeft meer dan 60.000 foto’s gemaakt, in de studio, op het podium en in de kleedkamers, in kleur en zwart-wit, heeft een aantal fotoboeken op eigen naam uitgebracht en bijdragen geleverd voor andermans boeken. Zijn foto’s waren zowel in Spanje te zien in kranten, zoals de Diario, El Mundo, ABC, etc en ook internationaal in kranten in Duitsland, Polen en bijv. de VS. Hij maakte ook CD- en boekcovers. Hij heeft ook meegewerkt aan het opzetten van de internetradiozender www.flamencoradio.com.
Blog van Paco Sánchez
Gepubliceerde boeken:
2001: Nueva Savia del Flamenco
2002: Retratos del flamenco
2004: Monstruos
2006: El color del baile flamenco
2009: Retratos del flamenco
|
|