Cañeta de Málaga danst in de voorstelling van Antonio Pipa: "Tablao" (www.deflamenco.com)
La Cañeta de Málaga is zowel zangeres als danseres, waarbij de nadruk wel ligt op zingen. Ze was danseres, maar haar echtgenoot zorgde ervoor dat ze ging zingen.
Ze is de dochter van La Pirula die enkele Malagueñas stijlen gecreëerd heeft die vervolgens populair gemaakt werden door La Repompa. Zij is ook verantwoordelijk voor de Tangos de Málaga (die vroeger de Tangos del Perchel heette).
Cañeta is gehuwd met de cantaor José Salazar.
Ergens in 1956 / 1957 verhuisde ze naar Madrid op verzoek van Pastoria Imperio die haar moeder kende, om daar in het tablao Corral de la Morería te debuteren. Ze trad ook vervolgens op in het Tablao “El Duende”. Daarna werkte ze nog o.a. in Villa Rosa en andere tablaos in zowel Spanje als Mexico.
Ze bleef 20 jaar in Madrid. In die tijd naam ze diverse albums op.
Ze reisde de wereld rond met de companie van Antonio Gades.
Ze maakte ook deel uit van de groep “Los Vargas”, samen met artiesten als Carrete en Miguel de los Reyes.
Ze staat vooral bekend als vertolkster van de cantes festeros.
Tegenwoordig zingt ze vooral in de companie van haar echtgenoot.
Einde jaren zeventig opende La Cañeta achtereenvolgens twee tablaos; Los Corrales in Puerta Banus, dat overigens in de volksmond “Las Cañetas” genoemd werd, en wat door veel beroemde acteurs, politici en zelfs Don Juan, de vader van de Koning, bezocht werd.
Omdat het tussen woonhuizen stond en de voorstellingen soms pas ’s ochtend eindigden was er zoveel ruzie met de buren dat ze wel moesten vertrekken.
Het tweede tablao stond in de buitenwijken van Málaga waar vele beroemde flamencoartiesten heengingen, zoals Lola Flores, Camarón de la isla en Paco de Lucía.
Cañeta de Málaga in de TV-serie "Puro y Jondo"
Ze trad zowel tijdens diverse Bienales de Flamenco van Málaga op als tijdens zo’n beetje elk festival in Andalucía. Ze verscheen ook in de TV-serie Puro y Jondo.