|
El Planeta
Artiestennaam: |
El Planeta |
Eigenlijke naam: |
Antonio Fernandez |
Geboren: |
1785 in Jerez de la Frontera |
Overleden: |
+/- 1850 |
El Planeta is geboren in 1785 in Jerez de la Frontera en is een van de eerste flamencozangers.
We weten erg weinig van hem. Zelfs de geboorteplaats is onzeker; sommigen zeggen Jerez de la Frontera, anderen zijn van mening dat hij in Puerto de Santa Maria is geboren en weer anderen denken aan Arcos de la Frontera.
Molina en Mairena veronderstellen - zonder enig bewijs - dat hij afkomstig is van Triana (Sevilla). Wel bestaat het vermoeden dat hij op jonge leeftijd in Triana verbleef.
We zijn zelfs niet zeker van zijn achternaam, vandaar dat er bij beschrijvingen alleen aan zijn bijnaam gerefereerd wordt; El Planeta.
Hij was een zigeunersmid en aan hem wordt de uitvinding van de Martinete toegeschreven.
Hij stond ook bekend om zijn goede vertolking van de Caña en Polo, twee vormen die waarschijnlijk afkomstig zijn van de bergstreken van Málaga, een omgeving waar El Planeta veel verbleef.
Anderzijds, één bron (Serafín Estébanez Calderón) is géén bron, dus het blijft de vraag of dit een juiste veronderstelling is. Hij zou ook goed geweest zijn in siguiriyas, incl. de subvormen Livianas en Cabales, zeer oude stijlen die tegenwoordig nog maar weinig te horen zijn. Ook daar spreekt iemand als Alfredo Arrebola, auteur, flamenco-onderzoeker én flamencozanger, zijn twijfels over uit, wegens het gebrek aan bewijs daarvoor.
El Planeta |
Serafín Estébanez Calderón schreef de enige overgebleven geschriften over El Planeta in "Un baile en Triana" (1831) en zijn bekend werk "Escenas Andaluzas" dat geschreven werd in 1846.
Hij beschreef El Planeta als een goed geklede man, autoriteit uitstralend en een zigeunerzanger die bij een eerste "kennismaking" (de schrijver woonde toevallig een optreden bij) een corrida reciteerde met een tekst over de zon. Dit is een Andalusische stijl veelal aangeduid met "Romances". De muzikale begeleiding bestond uit een vihuela (een voorloper van de huidige gitaar) en twee mandolienen. Hij noemde hem ook "de koning van de Polo".
Hij heeft zijn bijnaam gekregen omdat hij vaak over de sterren en de hemel zong. Zigeuners geloofden in de sterren en hun machten/krachten.
Hij was vriend en leermeester /mentor van Diego "el Fillo", een andere zeer belangrijke flamencozanger. |
De belangrijkste vertolkers die later zijn stijl bewaard en gebruikt hebben waren Antonio Mairena en Juan Talega.
Van El Planeta wordt gezegd dat hij een van de belangrijkste en inspirerende zangers in de evolutie van flamenco is geweest.
Hij is verbonden aan de meest belangrijke stierenvechters- en flamencofamilies, zoals die van Ortega, waaruit later de belangrijke zanger Manolo Caracol voortkwam.
Er bestaat maar een afbeelding van El Planeta, een tekening (door Francisco Lameyer gemaakt) waarop hij te zien is in typische zigeuneroutfit van die tijd, waarbij hij een gitaar vasthoudt, waarin de suggestie opgesloten ligt dat hij zichzelf op gitaar begeleidde. |
|