Sfeerbeeld FdJ: Rubén Olmo
28 februari 2015:
Ik wist toen we naar de voorstelling in het Teatro liepen gisteravond, dat het geen flamenco-avond zou worden. Op het affiche stond Rubén Olmo. En die is alles behalve flamenco. Hij is een klassiek geschoolde danser en heeft in mijn ogen nogal eens "vreemde" voorstellingen.
Hij zou deze keer het miserabele leven van Edgar Allen Poe gaan uitbeelden, en dat vond ik nu achteraf gezien inderdaad miserabel; leven én voorstelling.
De voorstelling was niet opwindend maar saai. Hij danste weinig maar was meer bezig met een vorm van acteren.

Rubén Olmo (foto: Javier Fergo / Festival de Jerez)
Er waren drie dingen die flamenco waren: hij droeg een tijdje een bata de cola (sleepjurk die m.n. in flamenco nog wel eens door vrouwen gebruikt wordt), na een uur zong Juan Jose Amador (flamencozanger) en hij droeg flamencoschoenen. Dat was het, wat flamenco betreft.
Waarom een flamencofestival als dat van Jerez hem boekt blijft een mysterie voor mij. Dan kun je net zo goed een rapper inhuren om een optreden te geven in het Palacio Villavicencio. Raar. Maar O.K. Ik snap wel eens vaker iets niet en misschien ligt dat niet altijd aan de ander....
Het meest indrukwekkende van de avond vond ik het optreden van zijn Cuerpo de Baile / Corps de Ballet. Toen die en groupe aan de slag gingen, met hun gelijke bewegingen en voetenwerk, was dat best aardig om te zien. Waarmee ik dit sfeerbeeld afsluit, want ik kan er niet meer over zeggen.
We hadden gereserveerd bij de Italiaan en mochten om 23.30 uur aanschuiven. En dat natuurlijk op de avond dat de kortste voorstelling draait, want na een start om 21.00 uur was de voorstelling om 22.15 uur afgelopen. Moesten we nog even een uurtje zien door te komen, maar dat kan in Jerez makkelijk met een paar barretjes in de directe nabijheid van het theater.
Uiteindelijk kropen we om 01.00 onder de dekens en namen we ons voor om eens goed uit te slapen. Mijn vriendin haar danslessen van de tweede week beginnen morgen – zondag – en vandaag is het dus een "vrije" dag. Dubbel eigenlijk, want het is 28 februari, Dia de Andalucia, en dus zijn alle winkels dicht..... Dat is jammer.
Verder gaan we vanavond alleen naar de voorstelling van Patricia Guerrero om 24:00 uur. Jullie horen nog van me.
|