13 juli 2016:
Niet helemaal als een verrassing bereikte mij vanmiddag het bericht van het overlijden van Juan Peña Fernández “El Lebrijano” (Lebrija, 1941). Niet dat ik wist dat het nú stond te gebeuren, maar ik had al een tijd geleden begrepen – augustus vorig jaar – tijdens voorstellingen van El Pele die ik bijwoonde (24 juli, Caracola de Lebrija en het flamencofestival van Marchena op 25 juli) dat deze beide malen een nummer, soleá (Lebrija) en een soleá por bulería (Marchena), aan El Lebrijano opdroeg omdat het toen helemaal niet goed met hem zou gaan. Ik heb dat destijds opgevat als een zeer zorgelijke gezondheidstoestand waarin Lebrijano verkeerde.
Vorige week werd hij geopereerd i.v.m. een hartaandoening en daar is hij niet bovenop gekomen. En nu is hij dus vannacht op 75 jarige leeftijd in zijn huis aan de Plaza San Julián in Sevilla komen te overlijden. Dat is vanochtend rond 09:00 uur bekendgemaakt.
Hij is inmiddels opgebaard in het Teatro Juan Bernabé van Lebrija. In Lebrija zijn drie dagen van rouw afgekondigd.
Het zal de sfeer tijdens de Caracolá Lebrijana, die morgen, begint veranderen.
Tijdens de komende Bienal de Flamenco in Sevilla zal een eerbetoon aan hem georganiseerd worden. Hij zou daar op 18 september gaan optreden in het theater Lope de Vega in de voorstelling 'De Sevilla a Cádiz' (1969-2016), vernoemd naar zijn debuutalbum, samen met José Valencia en Pastora Galván. Nu wordt die avond getransformeerd tot een herdenkingsbijeenkomst voor hem.