jaaroverzicht
 Home
Home > Noticias > Nieuwsberichten > Flamenco jaaroverzicht 2014

Flamenco jaaroverzicht 2014

(heb even geduld: de pagina laadt langzamer, er staan een paar youtubevideo's op)

1 januari 2015:

Het Flamencojaaroverzicht 2014. Ik verdeel daarbij de terugblik in:

Algemeen nieuws

Langzaamaan lijkt het dat we opkrabbelen uit de financiële crisis. Helaas zijn er toch een paar festivals die het dan nét niet halen of artiesten die het dan toch nét niet voor elkaar krijgen om een album uit te brengen c.q. voldoende optredens te boeken, zodat ze er een bestaan van kunnen opbouwen. Maar er lijkt licht aan het einde van de tunnel te komen: laten we hopen dat het geen tegenligger is....

De nieuwe ontwikkeling dat er crowdfundingprojecten opgezet worden om zaken met particulier geld van de grond te krijgen zette in 2014 versterkt door. Zo zagen we dat projecten van zangers en zangeressen van de grond kwamen dankzij crowdfunding, maar ook andere doelen dan het uitbrengen van een CD kwamen afgelopen jaar voorbij, zoals de danseres La Truco, die op deze manier een boek financierde, en een flamencopeña die op deze manier aan een nieuw clublokaal wilde komen, een festival dat op die manier de laatste gaten wil dichten en onze eigen Detmar Breuker die een website opzette om lessen via internet te kunnen laten geven waarvan de site op het punt staat om gelanceerd te gaan worden.

crowdfunding

Grote festivals hebben het wel moeilijker en dat zie je veelal terug aan hun programmering (minder voorstellingen, soms voorstellingen dubbel opnemen of minder grote artiesten), maar blijven wel nog "in de lucht".
Dit jaar was natuurlijk dé happening, de Flamencobiënnale in Sevilla die op 12 september losbarstte. Komende weken zal de Nederlandse versie van start gaan met een aantal flamencovoorstellingen waarbij ik het jammer blijf vinden dat er geen samenwerking plaatsvindt met steden als bijv. Brugge, Gent, Brussel, Antwerpen en Maastricht. Oh nee, Maastricht is Nederland, maar die stad vergeet men ook stelselmatig lijkt het wel, maar ja, dat is ook wel erg ver van de belangrijke Randstad. Moet bijv. België dan écht eerst opgeheven worden daarvoor?

Slecht nieuws

Ik kan het niet negeren en je kunt het maar beter gehad hebben, dat slechte nieuws:

Op 1 januari 2014 werd El Torta - na zijn overlijden op 31 december 2013 - onder massale belangstelling begraven.

torta
Torta met vrouw en kind, en rechts de verdrietige familie en vrienden bij zijn uitvaart

Afgelopen jaar verloren we een aantal bekende gezichten in flamencoland.
Natuurlijk was het meest schokkende en grote verlies het overlijden van Paco de Lucía die, nadat hij met zijn zoontje op het strand aan het voetballen was, een hartaanval kreeg, nog zelfstandig naar een nabijgelegen ziekenhuis kon gaan, maar daar overleed. Het bericht werd zelfs op de Nederlandse TV tijdens het journaal gemeld. Hij werd onder massale belangstelling begraven. Een gebeurtenis die live te volgen was op de Spaanse TV. Later in het jaar kwam er een postzegel uit met zijn beeltenis en won het album "Canción Andaluza" 2 Latin Grammy Awards: een voor beste album van het jaar en een voor beste flamencoalbum van het jaar.

Estrella Morente zingt het Andalusisch volkslied voor Paco

Ook het verlies van Peret, bekend geworden met zijn Rumba Catalana en Manitas de Plata, met zijn pseudo-flamenco, haalden het "algemene" nieuws.

Daarnaast raakten we nog een rij aan minder bekende flamencos kwijt. Uit die rij licht ik er toch twee uit: Timo Lozano, de danser en percussionist die ook in Nederland enige bekendheid genoot en Manuel Reyes, de beroemde gitaarbouwer uit Madrid. Laat ze allen in rusten in vrede en we gaan ze ooit weer zien op een ander niveau, daar ben ik van overtuigd.

Minder slecht dan de eerdere berichten, maar toch nog wel in deze categorie vallend:
de peñas flamencas die wegens geluidsoverlast afgelopen jaar tijdelijk of definitief gesloten werden en trouwens ook een flamenogitarist die op straat speelde en een fikse bekeuring kreeg.
Carmen de las Cuevas, dansschool in Granada ging voor diezelfde reden ook een aantal dagen dicht, net als La Carbonería, het flamencolokaal, in Sevilla. De verdraagzaamheid op dat geluidsoverlastgevende gebied neemt af.

Goed Nieuws

Gelukkig hebben we ook goed nieuws te melden. Als we terugkijken dan zien we:

Enn aantal artiesten die hun debuutalbum op de markt konden brengen, zoals de zangers La Yiya, Manuel Fernández, David Carpio, José Carpio Fernández “Mijita”, Blas Córdoba, Juan Meneses de la Vega en het bijzondere debuut van de Japanse zangeres Yuka Imaeda.
Daarnaast de debuterende gitaristen Manuel Parrilla, Paco Javier Jimeno en Rodrigo Fernández “Niño de la Encina” en tenslotte op piano Alfonso Aroca.

debutanten

Van de gevestigde orde kwamen ook nieuwe albums uit. Ik beperk me tot de bekende artiesten: Paco de Lucía (die waarschijnlijk ook de bestverkochte CD dit jaar voor zijn rekening neemt met "Canción Andaluza" én de best verkochte DVD "Paco de Lucía; La Búqueda"), José Mercé, tweemaal (1 live-optreden peña – album en een verzamelalbum), Diego el Cigala, Argentina, Montse Cortés, Pitingo, Guadiana en Ramón el Portugues, Rocío Márquez, Diego Clavel, Miguel de Tena, José Luís Montón (kinder-CD), Jeromo Segura en David Lagos.

gevestigden

Verder kan ik nog melden dat:

- In Córdoba een tablao speciaal voor gitaristen bedoeld is geopend;
- Er voorrondes van het Festival Cante de las Minas in Tokyo gehouden werden, voor het eerst buiten Spanje en dat lijkt een héél goede zet van het Festival te zijn, waarvan ik verwacht dat het op termijn navolging zal krijgen;
- David Lagos de Lámpara Minera heeft gewonnen;
- Er Giraldillos o.a. aan Enrique Morente (postuum), Lebrijano, Farruquito, Rafael Riqueni en Miguel Angel Cortés toegekend werden;
- Een geweldig mooi optreden door Estrella Morente in april in Eindhoven gegeven werd
- In juni Mario Maya zijn eigen standbeeld in Granada kreeg
- Het Nederlandstalige tijdschrift Mundo Flamenco nog bestaat en niet ten onder gegaan is aan financiële malaise (neem een abonnement als je dat nog niet hebt of geef er een cadeau!).
- De gitaar van Niño Miguel gestolen - én weer teruggevonden werd...

Wat ik ook leuk vond in dit digitale tijdperk dat ik een brief schreef aan Esma Witte (ze heeft geen internet en geen mailadres) met een verzoek of ze een column wilde schrijven en er vervolgens een handgeschreven correspondentie ontstond. Haar column heb ik dan ook braaf overgetypt zodat die op de site geplaatst kon worden: het bestaat nog, brieven!

Serieus Nieuws

Tja, er zijn ook nog feitjes te melden die wel serieus zijn, maar nergens anders bij lijken te horen, zoals
- El Polaco die voor 9,5 jaar in de gevangenis verdween wegens poging tot moord op een buurman en verboden wapenbezit;
- José Menese die in een bui van openheid kritiek leverde op de zang van Enrique Morente en na een stortvloed van opmerkingen daar weer over snel zijn excuses aanbood en zich veronschuldigde voor het ongepast uiten van zijn privémening (gelukkig bleef hij dus wel bij zijn mening, er zijn al te weinig mensen die hun mening - durven te - geven);
- Reuring ontstond in Sevilla tijdens de Bienal over een afbeelding van Farruquito op het OV en vóór het gebruik van OV, tegen de achtergrond dat hij in het verleden veroordeeld werd voor het veroorzaken van een auto-ongeluk met dodelijke afloop;

farruquito

- Overeenkomst met La Chispa, de weduwe van Camarón, voor het in bruikleen geven van een heleboel "Camarón"-spullen, zodat er in San Fernando een Camarónmuseum ingericht kan worden tegen een maandelijkse vergoeding van € 2.500,- + deel van de opbrengst van de verkoop van souverniers;
- De Flamencopas in Nederland geïntroduceerd werd, en hoewel dat los van elkaar staat ging de stichting Centro Flamenco Utrera failliet. De flamencopas bleef gelukkig bestaan, voor zover ik weet.

Triviaal Nieuws

Triviaal nieuws zijn berichten die eigenlijk onbelangrijk zijn maar toch wel leuk om te lezen / weten, althans voor een deel van de lezers, zoals

- Diego el Cigala een Dominicaanse Republikein is geworden en géén Spanjaard meer is;
- Een deel van het personeel van Iberia in februari maar weer eens staakte, waardoor een aantal flamencoliefhebbers te laat in Jerez aankwam. Het zijn stakingen of vertragingen, maar de laatste jaren gaat het geregeld fout;
- Sara Baras was het boegbeeld van de Vuelta (wielerronde van Spanje) 2014;

sara baras

- Er is een musical over het artistiek en persoonlijk leven van Camarón vertoond met medewerking van de familie;
- In april beviel Marina Heredia van haar tweede zoon: Diego;
- Ook het festival Cante de las Minas kreeg haar eigen postzegel;
- Pele gaf voor de tweede maal een gratis zangcursus aan 25 leerlingen in Córdoba;
- We zagen een fikse toename van het fenomeen “flashmobs”, hoewel wel erg ingepland, terwijl de essentie van een flashmob nu juist was “het onverwachte”. Festival de Jerez, Bienal de Sevilla en ook tijdens de internationale Flamencodag op 16 november werden er flashmobs over de hele wereld georganiseerd en min of meer gelijktijdig uitgevoerd;
- Er werd geprotesteerd met flamencozang in het Andalusische parlement;
- Een priester danst wekelijks Sevillanas tijdens de mis met kerkbezoekers;
- Er waren internethits (m.n. op youtube) van optredens van “kindsterren”, zoals de kleine Juanito die danste;

Raúl Vidal Guillamón "El Balilla" die "Como el agua" zong;

en Adrian met het nummer "Qué bonita".

Nieuws van "oude bekenden"

Onderstaand een "eindejaarsbericht" van mensen die op mijn site afgelopen jaar in het nieuws hebben gestaan vanwege bijvoorbeeld een crowdfundingsactie, of een nieuwe CD of als vaste- dan wel gastcolumnist(e) bereid waren om een stukje over flamenco te schrijven.

afbakening

Van Esma Witte:

Gegroet Flamencos,

We zegenen de dagen, we hebben er weer een jaartje bijgekregen!
Ik wens jullie allen gezondheid en een goed flamencojaar.

Een speciale wens voor de Flamenco-opleidingen: een kwartiertje minder besteden aan die moeilijke techniek, maar aan de onmisbare, zielenrakende cante jondo.

Mijn wens zou zijn: nog eens de stem te horen van een oude, mij onbekende zanger uit Cabra, zelden zo'n ontroerende toná "a palo seco" gehoord. Olé!

Esma Witte

afbakening

Van Richard van Vugt:

Beste Mensen,

Alle mensen wens ik een plezierig, maar bovenal, een vruchtbaar Flamenco jaar tegenmoet!
Stilstand is achteruitgang, dus ook voor volgend jaar ga ik in ieder geval weer flink verder oefenen, en hoop dat jullie dat ook doen!

Zelf heb ik het afgelopen jaar tot mijn eigen vreugde na lang zoeken een nieuwe gitaar mogen aanschaffen( mijn oude was echt helemaal opgespeeld na 25 jaar), en heb daardoor weer nieuwe inspiratie opgedaan. De gitaar klinkt en speelt precies zoals ik voor ogen had, echt fantastisch. Met dank aan Sr. Graciliano Perez uit Córdoba.

Ik ben het afgelopen jaar weer verder gegaan met privé-gitaarles te geven na een break van een jaar of vijf, en hoop mits er leerlingen zijn welke geïnspireerd zijn en genoeg oefenen, hier mee door te gaan.
Op mijn verlanglijstje voor volgend jaar staat bovenaan met stip: een zanger in Nederland of België vinden welke bedreven is in de oude Flamencoschool van bijvoorbeeld. Manolo Caracol, El Chocolate, of  de oude Jerez stijl. Wetende dat goede flamenco zangers buiten Spanje zeldzaam zijn, zal dit niet meevallen. Maar wie weet!

Verder hoop ik in de tweede helft van 2015 so wie so een optreden te geven met alleen traditionele Flamenco met zang, gitaar en dans, voor de echte liefhebbers van de Cante Grande, de Toca Largo en de Baile Flamenco. Ik probeer al wat collega’s hiervoor warm te maken, dus ik hoop dat dat gaat lukken.(word vervolgd).

Feliz Año Nuevo y con el Musica Flamenca: Buena Suerte!

Richard. A.  van Vugt

afbakening

Van Eric Vaarzon Morel

Het was een roerig jaar: te beginnen bij de dood van ons aller grote voorbeeld Don Paco de Lucía, de maestro waar wij aller flamencos schatplichtig aan zijn. Que pena y que dolor! Vervolgens sloot de Sevillaanse autoriteit de poorten van La Carbonería, wat ook een schok teweeg bracht in de flamencowereld buiten Andalucía, maar met vereende krachten via onze vaderlandse netwerken van facebook tot sites tot twitter is het gelukt om die prachtige plek in de Calle Levíes weer open te krijgen.
Persoonlijk eer ik zowel Paco de Lucía als Paco Lira met een homenaje in mijn theaterprogramma "De Waterdrager" komende maand nog te zien en te horen in prachtige theaters als De Doelen, Tivoli/Vredenburg, Philharmonie Haarlem en Kleine Komedie A' dam. Ook op de gelijknamige cd "El Aguador" die net is verschenen worden deze helden geëerd.

Ik zou iedereen een fantastisch muzikaal 2015 met veel flamenco willen toewensen y con gloria y jasmines!

waterdrager

Saludos sinceros,
Eric  

afbakening

Van María "la Serrana"

Beste aficionaos,

Wat leuk om te mogen schrijven over mijn grote passie: flamenco. Inderdaad, mijn vak maar ook nog steeds mijn passie en daarom zie ik ook uit naar nieuwe projecten. In het voorjaar van 2015 is compañia María "la Serrana" opnieuw op tournee met Respiro Flamenco. In 2013 waren we in Brugge, Den Haag, Amsterdam, Den Bosch en Düsseldorf en nu komen we naar Zuid-Nederland en in België (zie de website www.laserrana.eu). Zoals een Sevillaans dagblad heel mooi schreef, ben ikzelf gastvrouwe van deze voorstelling en doe één solo, net als de rest. "De rest" dat zijn voor dit jaar Mercedes de Córdoba, Choro, David Pérez en... Carmen Ledesma. Ook de atrás is geweldig, Juan José Amador, Javier Rivera, Jesús Corbacho, Juan Campallo en Luis Amador. Kortom: zin in!
Voor de rest van het jaar blijf ik natuurlijk workshops geven in Nederland en België én in mijn eigen studio in Sevilla. Kom gerust een langs. Na Respiro Flamenco ga ik voornamelijk bezig met voorbereidend werk, zoals de verkoop van grote formatie Generaciones voor 2017 (er staan al data, maar informatie komt te zijner tijd).
Voor het nieuwe jaar heb ik dus mooie plannen en ik hoop dat ieder van jullie dat ook heeft, en zich met net zoveel liefde en passie met de flamenco bezig kan houden als ik.

Felices fiestas

María "la Serrana"

afbakening

Van Jean-Pierre Geelen

Gitaargeloof

Nu het gitaarwonder Paco de Lucía ons afgelopen jaar is ontvallen, moeten wij, nederige stervelingen, door zonder god. Op zoek naar nieuw geloof, dat niet altijd even makkelijk is in tijden waarin de wezenlijke ontwikkeling van de flamenco wel eens wat lijkt te stokken.
Toch gloren lichtjes aan de sterrenhemel, die hoopvol licht werpen op de toekomst van de flamenco.
Zo kijk ik met belangstelling uit hoe de jonge ster Dani de Morón zal rijzen. Zijn bulerías hier, op het festival Flamenco en la Frontera, klinkt veelbelovend melodieus en krachtig:

Dat De Morón een lijntje heeft met de eerdere goden Vicente Amigo, en daarmee dus ook met Paco de Lucía (maar welke gitarist heeft dat niet?), is duidelijk hoorbaar. Toch heeft het er alle schijn van dat hij voldoende persoonlijkheid heeft een eigen stijl te ontwikkelen.
Hetzelfde geldt voor een jonge ontdekking van Ad Rooymans, die hem naar Nederland haalde voor een cd en enkele optredens: Livio Gianola. De Italiaan pioniert door de wereld van flamenco (en andere stijlen) met een achtsnarige gitaar. Dat levert een wisselend palet op, maar op zijn afgelopen jaar verschenen cd ‘Otro Sitio’ schildert hij een kleur die mij zeer bevalt. Met name de compositie Temple del Amstel biedt wat mij betreft de juiste grondtoon om nog lang op vooruit te kunnen. Minstens een heel nieuw jaar lang.

Jean-Pierre Geelen

afbakening

Van Gerard Postma

Ik wens iedereen natuurlijk het allerbeste, met name mensen die met de flamenco bezig zijn en het flamencowiel draaiende houden.

Groet,

Gerard Postma

afbakening

Van Detmar Breuker

Allereerst hoop ik dat jullie het goed maken en fijne kerstdagen hebben gehad. 

We zijn inmiddels in de laatste fase voor de lancering van de website beland: de site is nu grotendeels af, een groot deel van de lessen is opgenomen en er doen inmiddels vier topartiesten aan het project mee! 
Er is nu een voorproefje van de site te zien op onlineflamenco.net. We hebben opnames gemaakt in Cordoba maar ook in Leeuwarden. 
De komende twee maanden gaan we de website en de lessen testen en zal ik me ook bezig houden met promotie van de site. 

Bij deze wens ik jullie alvast een gelukkig en gezond 2015! 

onlineflamenco

Hartelijke groet,

Detmar Breuker

afbakening

Oud nieuws; hoe ging 2014 voor de site zelf?

Ik hoop dat je van cijfertjes houdt...

elflamenco

Gastcolumnisten:
Het is héél erg prettig dat de mensen die ik vraag om een column te schrijven ook vrijwel allemaal - uitzonderingen daargelaten - direct “ja” zeggen. Het kost je toch tijd om ervoor te gaan zitten en ik kan hen alleen een kleine tegemoetkoming voor hun bestede tijd geven in de vorm van een CD / DVD of boek.
Dus mijn grote dank gaat uit naar de gastcolumnisten die dit jaar daartoe bereid waren; Jean-Pierre Geelen, Jessica Achten, Marta Flendrig, Juan Peñas, Richard van Vugt, Mw. Esma Witte, Jacco Müller, Gerard Postma, Adrian Elissen, Saïdjah Galo en Onno Kramer en natuurlijk de vaste columniste Jacky Westerhof die zelfs 11 columns in de loop van het jaar schreef. Hartelijk bedankt allen.

Aandacht voor CD's en optredens:
Verder is het opvallend dat als je een stukje over een CD of een optreden wilt schrijven je best vaak aangeboden wordt om die CD gratis te krijgen of gratis naar de voorstelling te mogen gaan kijken. Dat heb ik steeds geweigerd. Principieel, maar ook omdat ik juist de flamencowereld wil steunen; dan helpt een CD kopen méér dan er eentje krijgen, lijkt mij, net zoals een toegangskaartje kopen in plaats van om op een vrijplaats te zitten. Verder wil ik in alle vrijheid mijn mening kunnen geven en dat lijkt me toch net even wat lastiger als je kritiek wilt leveren op een "gratis product". Sommige lezers zullen dat misschien overdreven of gek vinden, maar ik ben nogal principieel en principes kosten geld.

Het is trouwens sowieso al lastig, in een klein wereldje als de flamencowereld is (zeker als je je beperkt tot het Nederlandstalige gebied), om kritiek te leveren; je wordt dan bijna als uitschot weggezet en vervloekt. Vandaar ook dat de meeste sites in kleine taalgebieden geen meningen meer ergens over geven, want dat maakt hun positie bijna onmogelijk. Mensen kunnen er nu eenmaal niet goed tegen als ze hun ziel- en zaligheid ergens in stoppen dat er dan iemand is die dat toch écht niet goed vindt. Aangezien ik met niemand een commercieel verbond of anderzins heb kan ik gelukkig wel altijd eerlijk en open zijn, ook in mijn kritiek. Ik doe dat oprecht niet om mensen te kwetsen, maar een mening die iemand niet welgevallig is komt altijd slecht binnen bij de aangesprokene.

En verder:
Dan toch eindelijk een mailtje gekregen dat ik eigenlijk al in de eerste weken van 2013 had verwacht. Iemand die mij op hoge toon verwijt dat ik schandalig gedrag vertoon en reclame maak voor het stierenvechten en mij verzoekt om die pagina's te verwijderen en af te zien van dit soort promotie. We hebben een korte mailwisseling gehad, wat standpunten uitgedeeld en verder ben ik er maar mee gestopt: wij gaan elkaar nooit overtuigen.
Ook een paar maal een mailwisseling gehad met iemand die dansles geeft en die op de site opgenomen wilt worden, terwijl ze geen enkele relevante dansdocentopleiding o.i.d. genoten heeft. Dat is inmiddels een paar maal per jaar terugkerend ritueel waar ik niet aan kan / wil toegeven.

Niet werkende pagina
Ik heb in ieder geval één grote misser ontdekt in mijn site (en dat "al" na twee jaar). De site is groot en het aantal pagina's is al een tijdje de 2000 gepasseerd. Dus dat niet iedere pagina even vaak gelezen wordt snap ik goed. Toch viel mij een pagina "soort" op die weinig bezocht werd, waarvan ik dat niet voor de hand vond liggen; de pagina's waarop ik een verzameling van flamencovideo's laat zien, de langere films heb ik het dan over. Dat zijn m.n. video's die gericht zijn op zang, gitaar en dans.
En ja, natuurlijk laadden die pagina's langzaam: er stonden een behoorlijk aantal films op. Maar ik dacht; "geef het even de tijd en je krijgt er geen spijt van..".
Maar inmiddels ben ik erachter dat ik die pagina's niet goed getetst heb: mijn fout. Ze zijn eigenlijk gewoon compleet onbereikbaar door de omvang en m.n. het grote aantal video's dat er op staat en daarom zó langzaam laden dat alles zo'n beetje vastloopt. Sorry daarvoor.
Ik ga dat de komende weken wijzigen en een inhoudspagina gemaakt en steeds maar twee films op één pagina gezet in plaats van 50 stuks, zoals ik gedaan had....

Misschien kun je ze daarna tóch eens met een bezoekje vereren, ze staan daar weggestopt op de site een beetje te verpieteren en volgens mij zijn ze de moeite waard. Maar goed, eenieder uiteraard zijn eigen smaak.

Bezoekersaantallen:
Ik heb niks te verbergen en ben niet commercieel bezig dus kan ik ook volledig transparant zijn wat mijn bezoekersaantallen betreft en waar mijn missers liggen. Google analytics geeft mij dagelijks de bezoekcijfers en die zijn per maand als volgt geweest het afgelopen jaar.

Maand  
Bezoekers
Bezoeken
Pagina's bezocht

Januari  
1.961
2.725
6.098
  Februari  
2.785
3.631
7.914
  Maart  
2.079
2.793
6.361
  April  
1.684
2.297
4.874
  Mei  
1.815
2.379
5.130
  Juni  
1.781
2.275
4.886
  Juli  
1.613
2.025
4.614
  Augustus  
2.123
2.642
5.217
  September  
2.021
2.538
5.215
  Oktober  
2.037
2.680
5.900
  November  
1.996
2.512
5.529
  December  
2.267
2.874
6.629

Totaal  
31.371
68.367

Dus afgelopen jaar werd de site 31.371 maal bezocht (2013: 16.293 keer) waarbij er 68.367 maal een pagina (2013: 51.035 maal) werden bekeken.
Dat betekent dat er gemiddeld maandelijks 2.614 bezoeken (2013: 1.357 bezoeken) zijn waarbij er gemiddeld ruim 2 pagina's (2013: ruim 3 pagina's) bekeken werden. Een afname die mij logisch overkomt als de site meer bekend wordt: in het begin (2013) racen er velen helemaal doorheen en zien dus meer pagina's.

Het lijkt er wel op dat de groei eruit is en dat dit het wel is wat de bezoekersaantallen betreft. Het wordt nu van belang ze vast te houden.

Verder bleek dat 61% keek vanaf een desktop computer, 21% vanaf een tablet en 18% vanaf een smartphone. Eigenlijk is mijn site niet geschikt om op een smartphone of tablet te bekijken... maar voordat ik de hele site ga moderniseren zijn we wel een paar jaar verder, denk ik. Ik hoop nu maar dat de mensen komen omdat de inhoud hen aanspreekt, niet de gebruikte technologie.

De toppen in de maanden:

Hieronder mijn zgn. "TOP"-dagen (piekdagen) en daarnaast mijn "FLOP"-dagen (daldagen) per maand:

Maand Topdag
Datum
Bezoeken
  Flopdag
Datum
Bezoeken

Januari zondag
19e
155
  woensdag
1e
58
Februari woensdag
26e
298
  vrijdag
21e
59
Maart donderdag
6e
140
  vrijdag
14e
66
April zondag
6e
121
  zaterdag
26e
54
Mei zondag
4e
114
  vrijdag
16e/30e
54
Juni zondag
15e
98
  dinsdag
3e
59
Juli zondag
20e
118
  zaterdag
12e
41
Augustus zondag
17e
232
  woensdag
20e
56
September maandag
29e
149
  vrijdag
19e
59
Oktober zondag
5e
126
  vrijdag
31e
52
November zondag
30e
133
  dinsdag
25e
60
December woensdag
3e
199
  vrijdag
26e
42

De absolute topdag in 2014, woensdag 26 februari, was de dag van het bericht dat Paco de Lucía was overleden.
De nr. 2 topdag, zondag 2 februari dus toevallig in dezelfde maand, was een gevolg van het TV-optreden van Paco Peña bij Kunststof-TV en de publiciteit rondom zijn tournee door Nederland. Die dag werd de site op zoek naar info over diens optredens 250 maal bezocht.
En de 3e plek wordt bezet door 17 augustus met 232 bezoeken, en was bij het verschijnen van de column van gitarist Jacco Müller. Die heeft dus veel geïnteresseerde fans.
Deze Top-3 waren ook de enige 3 dagen met meer dan 200 bezoeken aan de site.

En de flopdagen liggen midden in de zomervakantie en de Tweede Kerstdag.

Er tekent zich wel nog een nieuw inzicht af: de zondag is de meest populaire bezoekdag en de vrijdag de minst populaire.

De Top-15 aan meestbezochte pagina's in 2014 - behalve de homepage - ziet er als volgt uit:

1. Nieuwsbericht over de tournee van Paco Peña in 2014 (bericht van juni 2013)
2. Dansrok
3. Gitaarlessen
4. Schoenen
5. Danslessen in Nederland
6. Nieuwsberichten
7. Winkels in Nederland
8. Beschrijving stierenvechten
9. Danslessen in België
10. Plazas de Toros
11. Prijsvraag
12. Dansbeschrijving
13. Tweedehands
14. Canon Flamencobegrippen
15. Achtergrond stierenvechten

En dan de vraag "waar komen al die bezoekers vandaan?". Ook dat heeft Google voor mij bijgehouden. Met een totaal aantal landen in de wereld van rond de 200, kan ik stellen dat bezoekers van ruim 40% van alle landen op bezoek is geweest; nl. 85 landen (vorig jaar 67) op onze aardkloot en natúúrlijk zitten er daar ook bij (O.K.: véruit de meerderheid van...) die helemaal niet op zoek waren naar flamenco en per ongeluk terechtkwamen op mijn site. Eigenlijk denk ik dat de bezoekers van de eerste twee landen, en misschien de eerste vijf, bewust komen en de rest er per ongeluk op terechtkomen. Maar toch: leuk.

1. Nederland
23.552
31.
Noorwegen
11
61.
Hong Kong
2
2. België
3.941
32.
Hongarije
9
62.
Kroatië
2
3. Spanje
1.971
33.
Aruba
8
63.
Zuid-Korea
2
4. U.S.A.
572
34.
Zuid-Afrika
8
64.
Peru
2
5. Duitsland
266
35.
Ierland
7
65.
Taiwan
2
6. Frankrijk
204
36.
Marokko
7
66.
Oekraïne
2
7. Gr. Britt.
145
37.
Ecuador
6
67.
Venezuela
2
8. Italië
68
38.
Nw-Zeeland
6
68.
Bolivia
1
9. Rusland
43
39.
Servië
6
69.
Congo
1
10. Onbekend
43
40.
Cyprus
5
70.
Kaapverd. Eil.
1
11. Japan
40
41.
Israel
5
71.
Dom. Rep.
1
12. Suriname
35
42.
Luxemburg
5
72.
Algerije
1
13. Portugal
31
43.
Roemenië
5
73.
Estland
1
14. Zwitserland
25
44.
Slovenië
5
74.
Jersey
1
15. Indonesië
24
45.
Carr. Eil.
4
75.
Libanon
1
16. Canada
23
46.
China
4
76.
Litouwen
1
17. Argentinië
21
47.
Iran
4
77.
Oman
1
18. Turkije
21
48.
Cambodje
4
78.
Panam
1
19. Brazilië
19
49.
Madagaskar
4
79.
Philippijnen
1
20. Mexico
19
50.
Ivoorkust
3
80.
Pakistan
1
21. Zweden
19
51.
Chili
3
81.
Paraguay
1
22. Oostenrijk
17
52.
Costa Rica
3
82.
Qatar
1
23. Curacao
15
53.
Slowakije
3
83.
Reúnion
1
24. Denemarken
14
54.
Thailand
3
84.
Saudi Arabië
1
25. Polen
13
55.
Armenië
2
85.
Syrië
1
26. Australië
12
56.
Bosnië
2

27. Tsechië
12
57.
Bulgarije
2

28. Finland
12
58.
Bahrein
2

29. Griekenland
11
59.
Benin
2

30. India
11
60.
Columbia
2

Twitter
Daar waar ik eind vorig jaar 650 tweets verzonden had, 50 anderen volgden en ik gevolgd werd door 196 volgers is dat inmiddels iets veranderd.
Dit jaar bijna 800 tweets verzonden en er zijn bijna 90 volgers bijgekomen, per saldo want daar zijn gedurende het jaar nogal wat mutaties in, heb ik gemerkt. Het volgen van mijn berichten blijft erg beperkt, dat zal vast aan mijn wellicht verkeerde gebruik liggen van twitter.

twitter

Prijsvraag:
De prijsvraag is niet erg populair.Hij staat weliswaar in de Top-15 van meestbezochte pagina's, maar qua feitelijke inzenders valt het erg tegen.
Ik denk dat ik te moeilijke vragen stel, waardoor ik het potentiële contingent aan deelnemers beperk tot mensen die meer interesse in flamenco hebben dan alleen links-stap-rechts-stap tijdens de dansles. Dus ik neem mij voor om dit jaar de prijsvragen makkelijker te gaan maken, want tja, ik wil wel graag mijn prijsjes kwijtraken.
Daarnaast denk ik dat een reden kan zijn dat steeds minder mensen interesse hebben in CD's en DVD's simpelweg omdat ze de apparatuur niet meer in huis hebben om ze te beluisteren / bekijken...
Ik hoop wel op begrip van deelnemers wat betreft de omvang van de prijzen. Het is een hobby-site en ik schaf zelf (zonder korting, zonder beschikbaarheidsstelling door verkopers / theaters, zonder sponsoring of iets dergelijks) de prijzen aan en geef die weg.

Nieuwspagina's
Afgelopen jaar heb ik 667 nieuwsberichten online gezet. Een heleboel daarvan zijn er - met toestemming van de bron - vrij vertaald vanaf Spaanse sites voorzien van foto's, eveneens met toestemming.
Ik moet wel nog steeds - want dat was in 2013 ook al zo - nauwkeuriger worden in het vermelden van die bron, m.n. bij de foto's. Dat vergeet ik vaak. Anderzijds: wie boeit het nou om te weten wie de foto gemaakt heeft? Dat boeit eigenlijk alléén de fotograaf en is dus eigenlijk een ego-dingetje. Maar ze stellen het op prijs en ik ben er wel blij mee dat ze de toestemming geven én het is natuurlijk dan ook gewoon fatsoenlijk om te doen.
Bij teksten een bron vermelden is wat lastiger omdat ik vaak 3 of 4 artikelen lees over hetzelfde onderwerp en er dan een Nederlandstalige samenvatting van maak.

Nieuwsbrieven
Er zijn 118 geldige aanmeldingen binnengekomen in de afgelopen 2 jaar voor een abonnement op de nieuwsbrief, die overigens afgelopen jaar 10 maal verscheen;
- 68 vrouwen
- 48 mannen
- 1 vereniging
- 1 stichting
In de loop van het jaar hebben een man en een vrouw hun abonnement opgezegd en van een andere man en vrouw bleken de mailadressen niet meer te kloppen. Dus per einde 2014 waren er 114 ontvangers van de nieuwsbrief.
Deze 114 nieuwsbrieven werden verstuurd:
- 87 naar Nederland
- 11 naar België
- 4 naar Spanje
- 2 naar Duitsland
- 1 naar Zwitserland
- 1 naar Frankrijk
- 8 onbekend

nieuwsbrief

Al met al ben ik van mening dat ik niet mag klagen wat de bezoekers en activiteiten op en rondom de site betreft in tweede bestaansjaar. Het was weer een mooi jaar voor de site!

Ik dank iedereen die meegewerkt heeft (m.n. dan dus de columnisten, de bezoekers die mij feedback gaven en de mensen die de prijsvraag probeerden op te lossen) aan het succes tot nu toe van de site: bedankt!

John

Ga naar vorig nieuwsbericht
Noticia
Ga naar volgend nieuwsbericht
Ga naar het overzicht van nieuwsberichten Ga naar het vorige nieuwsbericht Ga naar het volgende nieuwsbericht

neem contact op
Communicatie
Flamenco
Nieuwsberichten
Artistas
Agenda optredens
Winkelen (op een andere site)
Andere cultuuruitingen
flamencoschoenen
Danslessen nemen
Gitaarles nemen
Flamenco canon bekijken
Column lezen!
Pijsvraag winnen!
Dansschoenen kopen
Dansrok kopen
Flamenconieuws lezen!
Nieuwsbrieven lezen of op abonneren
Mail ons via:
Link naar pagina waarop je feedback kunt geven
Link nar pagina waarop je je kunt aanmelden om de nieuwsbrief te ontvangen
Link naar pagina waarop de nieuwste prijsvraag staat en waar vanaf je de oplossing kunt insturen
Link naar pagina waarop je tweedehands zaken te koop kunt vragen of aanbieden middels een advertentie
Link naar pagina waarop je een verzoek tot linkuitruil kunt indienen

Graag ontvang ik je kritiek, verbetervoorstellen of aanvullingen
Copyright                  Sitemap                 Links                  Privacy
Zonnebloemveld in Andalucía