biennale
 Home
Home > Noticias > Nieuwsberichten > 5e Flamenco Biënnale

5e Flamenco Biënnale

15 januari 2015:
Het is zover: de 5e editie van de Nederlandse Flamencobiënnale start op vrijdag 16 januari met de voorstelling van Belén Maya "Los Invitados" in Rotterdam. Een onderhoudende voorstelling met ook een aantal niet-flamencodelen, maar overwegend is het wél flamenco. Let even op de zangeres Gema Caballero. Ik heb deze voorstelling vorig jaar in Jerez gezien en daar vond ik haar opvallen goed zingen. De pers had er echter geen enkel woord voor over, ze kwam in de beschouwingen niet voor. Dat vond ik toen vreemd.

belen

Het Biennaleprogramma is nu makkelijk door te nemen op internet. Lees het door en maak bewuste keuzes wat betreft de voorstellingen waar je heen gaat. Het zijn er immers zoveel dat je waarschijnlijk ze niet allemáál gaat zien.
Verder is er ook een .pdf bestand gepubliceerd wat je voor jezelf kunt printen, met in tijdblokken alle voorstellingen en activiteiten per dag.

Als je trouwens wilt weten hoe dat zit met de poster die ze gebruiken voor de Flamenco Biënnale, lees dan vanaf a.s. zondag het verhaal "hoe het zo gekomen is" van de 20-jarige Eva-Luca Pouwer, het meisje op de poster...

Zoals jullie al eerder hebben kunnen lezen ben ik nogal kritisch over het flamencogehalte tijdens de komende Flamencobiënnale 2015. Men wil blijkbaar graag bekend staan als een festival dat de grenzen opzoekt en een rol speelt in de moderne ontwikkelingen; ze noemen dat een duidelijk eigen profiel hebben, niks mis mee, zou je zeggen. Ze ontkennen echter daarbij vrijwel iedere grens en plakken dan bijna overal ergens het woord “flamenco” op teneinde een in flamenco geïnteresseerd publiek in de theaters te krijgen.
Het is niet zo dat ik per definitie bepaalde artiesten op dat gebied afschrijf, want ik zié die voorstellingen vaak wél en meestal ook eerder, nl. in Spanje. Steeds weer de – meestal onterechte – hoop hebbend dat het misschien nu beter, althans meer flamenco, zal zijn. Het zijn m.n. de dansers die dingen doen buiten de grenzen, om ánders te zijn in de hoop daarmee de aandacht op zich te vestigen, daarbij goed kijkend naar de publieke reacties. Alles is dan goed, van vette afkeuringen tot juichende kritieken, als het maar geen bloedeloos commentaar is. Misschien doen, behalve dansers, sommige zangers en gitaristen dat overigens ook wel, maar dan zie / hoor ik het wat minder snel omdat ik (nog) minder verstand heb van zang / gitaar.

dans
Israel Galván, Andrés Marín en Estévez - Paños

Ze hebben allemaal principes, de dansers, maar die zijn wel heel verschillend. Voor sommigen is flamenco geen manier van léven, maar een manier om ván te leven. Als je dan gekke dingen gaat doen en je krijgt groot applaus, wat doe je dan? Nog gekker natuurlijk!
Als je het eigenlijk niks vindt wat je op een festival ziet en wat misschien een organisator van je vraagt, wat doe je dan? Sommige artiesten kunnen het zich veroorloven om “nee” te zeggen, anderen denken “hoe slim is het om in de hand te bijten die je voedt?”. Dus het is niet alleen een festivalorganisatie die dit veroorzaakt maar ook – de soms klem zittende – artiesten zélf.

Het festival wil vooroordelen slechten, zeggen ze, maar dan hebben ze het wel over vóóroordelen, terwijl ik de voorstellingen meestal wel zié en daarop mijn oordeel baseer. Dus meestal een náoordeel. Daarnaast zijn de zalen ook mede-, en misschien wel voornamelijk, gevuld met toeschouwers die weinig of geen kennis van flamenco hebben en daarom iets zien waarvan ze ten onrechte – het is toch een Flamenco Biënnale? – het idee krijgen dat het allemaal “flamenco” is.

In tegenstelling tot wat je als lezer wellicht denkt; ik heb geen weerstand tegen het op de planken brengen van dergelijke voorstellingen, maar ik vind wél dat je tijdens een flamencofestival vooral flamenco mag verwachten, en niet boordevol zou moeten zitten met afgeleide projecten van-, en grensoverschrijdende voorstellingen. Dan ben je met iets anders bezig, nl. het afbreken van flamenco en daar kan ik slecht tegen.

Hieronder staan de optredens die naar mijn mening zeker of vrijwel zeker “flamenco” zullen zijn en waarvan ik hoop dat, stél je moet kiezen waarheen te gaan, je voor (een van-) déze voorstellingen kiest. Dat zijn in aantal minder dan 1/3 van de geprogrammeerde voorstellingen (voor volwassenen):

Compañía Belén Maya (inmiddels geweest: zie sfeerbeeld)
Los Invitados
16 januari 2015 | 20:15 | Schouwburg (Rotterdam)

Peter Kalb “El Periquín”
Colores
17 januari 2015 | 20:30 | RASA (Utrecht)

kalb
Peter Kalb “El Periquín”

Guadalupe Torres
Acuérdate cuando entonces…
18 januari 2015 | 14:15 | Muziekgebouw Frits Philips (Eindhoven)

Marina Heredia (inmiddels geweest: zie sfeerbeeld)
A mi tiempo
22 januari 2015 | 20:15 | Muziekgebouw aan 't IJ (Amsterdam)

Strings
José Quevedo ‘Bolita’ & Dani de Morón
24 januari 2015 | 20:30 | Bimhuis (Amsterdam)

El Pele & Farruquito
Peleando y punto
28 januari 2015 | 20:00 | Koninklijk Theater Carré (Amsterdam)

Als je van zang houdt en je moet kiezen zou ik eerst voor Pele kiezen en dan voor Marina Heredia.
Als je van dans houdt zou ik eerst voor Farruquito kiezen en dan voor Belén Maya.
Als je van gitaar houdt kan ik daar niets van zeggen; beide voorstellingen heb ik niet gezien.

Tijdens de komende Flamencobiënnale zullen er ook workshops en een masterclass te volgen zijn. Zowel voor dans, gitaar, cajón, etc. Gezien mijn mening over zanglessen, heb ik die er niet bij geplaatst.

Dans:

Rosario Toledo
Niveau: midden en gevorderd
24 & 25 januari, Utrecht

Ana Morales
19 & 20 & 21 januari, Amsterdam

Guadalupe Torres
16 & 17 januari, Eindhoven

Juan Paredes
Alle niveaus
18, 19, 20 januari, Rotterdam
21 & 22 januari, Maastricht
26 & 27 januari, Groningen

Openbare masterclass flamencodans Farruquito 
In deze openbare masterclass krijg je een uniek kijkje in de werkwijze van de beroemde flamencodanser Juan Manuel Fernández Montoya, ‘Farruquito’.
Een selectie flamencodocenten (andere professionals hebben we in Nederland / België volgens mij niet) krijgt les en het publiek kan deze lessen bijwonen.
27 januari, Amsterdam
29 januari, Utrecht

Gitaar:

Dani de Morón
Niveau: midden-gevorderd
24 & 25 januari, Den Haag

José Quevedo ‘el Bola’
24 & 25 januari, Amsterdam

Percussie:

Paquito González
24 & 25 januari, Amsterdam

Palmas:

Los Mellis (broers)
Alle niveaus
24 januari, Amsterdam 
25 januari, Den Haag

Los Mellis zijn de palmeros, wat ik gebruik als reden
om deze mooie alegrías gezongen door Arcángel te laten horen...

Ga naar vorig nieuwsbericht
Noticia
Ga naar volgend nieuwsbericht
Ga naar het overzicht van nieuwsberichten Ga naar het vorige nieuwsbericht Ga naar het volgende nieuwsbericht

neem contact op
Communicatie
Flamenco
Nieuwsberichten
Artistas
Agenda optredens
Winkelen (op een andere site)
Andere cultuuruitingen
flamencoschoenen
Danslessen nemen
Gitaarles nemen
Flamenco canon bekijken
Column lezen!
Pijsvraag winnen!
Dansschoenen kopen
Dansrok kopen
Flamenconieuws lezen!
Nieuwsbrieven lezen of op abonneren
Mail ons via:
Link naar pagina waarop je feedback kunt geven
Link nar pagina waarop je je kunt aanmelden om de nieuwsbrief te ontvangen
Link naar pagina waarop de nieuwste prijsvraag staat en waar vanaf je de oplossing kunt insturen
Link naar pagina waarop je tweedehands zaken te koop kunt vragen of aanbieden middels een advertentie
Link naar pagina waarop je een verzoek tot linkuitruil kunt indienen

Graag ontvang ik je kritiek, verbetervoorstellen of aanvullingen
Copyright                  Sitemap                 Links                  Privacy
Zonnebloemveld in Andalucía